Založ si blog

PLP alebo ortopédia je teda veda – časť druhá

S lístkami na rôzne ďalšie „proforma“ vyšetrenia v ruke, som sa chvíľu motkala po chodbe a hľadala tabuľku s nápisom „Ortopédia“.

Konečne som vošla do správnej chodby a zbadala úplne prázdnu čakáreň. Ponáhľala som sa sadnúť si na miesto, ktoré všetkým ostaným prichádzajúcim po mne, zreteľne naznačí, že ja som tu bola prvá a hotovo! Ale už po pár minútach, keď som spoza dverí ordinácie nepočula žiadne zvuky, som pochopila, že to moje prvnenstvo mi bude asi na prd. Ako minúty ubiehali, doľahla na mňa typická čakárňová malátnosť. Hlava mi pokyvkávala, očné viečka som mala ako z olova. Keby som sa vystrela na lavicu, určite by som v momente zaspala. Nechápem, čím to je, doľahne to na mňa vždy, keď sedím v čakárni dlhšie.

Po dlhých minútach sa prudko otvorili dvere, strhla som sa, skoro som vykríkla od ľaku. Sestrička na mňa hodila úsmev, vďaka ktorému som sa necítila až tak trápne. Ukázala mi dvere kabínky a ako stroj mi prikázala:

„Vyzlečte sa do spodného prádla a počkajte, kým vás zavolám.“ – poslušne som vykonala všetko, čo sa odomňa čakalo. Teraz som stála uprostred malinkej miestnosti a pod mizerným osvetlením som si prezerala priestor. Neviem presne povedať, ale každý centimeter mi pripomínal komunizmus. Akoby v kabínke zastal čas. Ešte aj vzduch páchol ako v rokoch osemdesiatych. Stála som tam v spodnom prádle a nič sa nedialo. Bola mi zima na nohy. Ale aj inde.

Za dverami konečne utíchlo amatérske vyťukávanie do písacieho stroja a dvere na susednej kabínke sa s buchotom zavreli. Počujem svoje meno a vzápätí vstupujem k lekárovi. Sadám si na ukrutne studenú stoličku. Hneď na kraji stola opäť archaický tlakomer. Chvíľu len tak bez slova sedím a čakám. Začínam sa nudiť. Neviem čo s rukami. Uvedomujem si, že tam sedím iba tak, v nohavičkách a podprsenke, závany vetra prenikajú cez všetky možné škáry okolo starých okien a cítim ich na tele. Na rukách mi začínajú vstávať chlpy a pod tenkou podprsenkou sa mi opäť rysujú bradavky.

„Dofrasa, ako dlho ma tu takto nechá čakať a čumieť do zeme?“ – pýtam sa sama seba s narastajúcou nervozitou a obavami z prechladnutia. Starý doktorko čosi doťukáva, zjavne mu to veľmi nejde. Asi niečo pokazil, polohlasne zanadáva. Zrazu sa ma opýta :

„Mali ste nejaké problémy alebo bolesti alebo úrazy od poslednej prehliadky?“

„Nie, som úplne v poriadku. Nemám žiadne ťažkosti.“ – odpovedám mu veľmi rýchlo a pravdivo.

A zase je ticho, jedným okom sa dívam na jeho prsty, ako nešikovne ťukajú text po zažltnutej klávesnici, keď zrazu skončí, vytlačený papier podpíše opečiatkuje a zahlási :

„Nech sa páči, v poriadku, môžete sa ísť obliesť do kabínky.“

„To je všetko?“ – pýtam sa začudovane.

Sestrička k tomu pridá : „Keď sa oblečiete, pošlite potom do kabínky pána Petroviča.“

Už sa na mňa ani nepozrú a ja premrznutá odchádzam do kabínky. Nie som sklamaná, bolo to pomerne rýchle, chvalabohu nemám problémy, takže ani netreba nič riešiť, ale…

Niežeby som túžila, aby sa ma dotýkal nejaký starec v bielom plášti, čo sa tvári, že ovláda prácu s PC, ale od kontroly na ortopédii som očakávala viac. Aspoň pohľad na chrbticu alebo nohy alebo neviem čo. Niečo. No fajn. Možno je vo svojom odbore taký dobrý, že pacienta diagnostikuje podľa spôsobu sedenia, hlasu, vône a čojaviem čoho ešte.

Obliekla som sa rýchlejšie, ako som myslela. Nechápavo som sama pre seba krútila hlavou. Keď som vyšla z kabíny, uvidela som čakáreň plnú chlapov, zabratých do hlučného rozhovoru a dve zaryto mlčiace ženy. Samozrejme som poslala pána Petroviča tam, odkiaľ som práve vyšla. Vyskočil z lavice, usmial sa. Ešte som absolvovala očné, ale tam som sa vyzliekať nemusela. Na moje počudovanie v ambulancii bolo dosť teplo, príjemne (tu by som sa aj vyzliekla:). Nakoniec som sa so všetkými papierikmi vrátila na začiatok, dosiahla, čo som chcela, pečiatku do zápisníka, že „Som schopná“ vykonávať svoju prácu.

Všade samý amatérizmus, hraničiacim s výsmechom. Cítila som úplný nezáujem o prácu s pacientom a toto určite nesúvisí s peniazmi, ktoré v zdravotníctve chýbajú. Je to stále v ľuďoch, hlboko zakorenené, akoby bolo jednoduchšie stále poukazovať, ako sa majú zle a v akých zlých podmienkach pracujú a vlastne to je hlavná príčina toho, že to vyzerá tak, ako to vyzerá. Ale čo má spoločné vľúdnosť a dobrý pocit z ľudí s tým, že nie sú peniaze na to alebo ono, ha? Výška platu s týmto určite nesúvisí…

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Nedokončená

02.12.2020

Len chvíľu som s tebou a celá z teba nežniem. plačem a ľúbim. Blúdim, keď ťa neviem nájsť, strácam sa, keď prestáva tvoj hlas priasť. Na koľko týždňov mám ťa ešte? Nie som žiadny veštec som iba Žena. Potichu zaľúbená. Tak potichu až mi duša kričí bez zjavných vonkajších príčin. Bez spoločnej adresy sme, bez bozku z lásky a rannej kávy čo všetko spraví. [...]

Poviem to trochu inak

21.04.2020

Aj keď nás po tejto zemi veľa nekráča, je nás na Slovensku len niečo málo cez päť miliónov, no pokojne by sme mohli byť žiarivým príkladom pre zvyšok sveta. Tak ako to bolo v novembri 1989 a tiež na prelome rokov 1992-1993. V oboch prípadoch sme sa dokázali zachovať slušne, pokojne, rozvážne. Doteraz nás vo svete dávajú za príklad. A v histórii to už takto bude [...]

Divoký Západ na východe EU

23.09.2019

„Keď má tiecť krv u nás, tak bude aj v Košiciach!“ Vyhlásil v roku 2015 vysokopostavený predstaviteľ oceľovej Matky (aj matka vo Votrelcovi bola veľká a oceľová…) v Pittsburghu po tom, čo si uvedomili a rozhodli, že musia zatvoriť niekoľko dlhodobo stratových prevádzok v USA a samozrejme prepúšťať zamestnancov. Prepúšťanie sa ale vtedy malo dotknúť aj [...]

Najvyšší správny súd, budova

Opozícia žiada zasadnutie výboru ku kontrole rezortu spravodlivosti na Najvyššom súde

26.04.2024 15:28

Predseda výboru Miroslav Čellár reagoval, že zatiaľ podanie opozičných poslancov neeviduje. Ak ho dostane, výbor zvolá.

Vuong Dinh Hue

Komunista dobrovoľne odstúpil z postu šéfa parlamentu. Hue „porušil stanovy strany“

26.04.2024 15:02

Vuong Dinh Hue je ďalším popredným vietnamským činiteľom, ktorý prišiel o funkciu v rámci prebiehajúcej protikorupčnej kampane.

čaputová

Čaputová sa na záver úradovania v Košiciach stretla s Schusterom

26.04.2024 14:08

Súčasťou jej piatkového programu bola aj diskusia so študentmi žurnalistiky a politológie Filozofickej fakulty Univerzity P. J. Šafárika o význame slobodných médií pre demokraciu.

Fico, Kmec

Peniaze z plánu obnovy môžu byť podľa Fica štartom veľkých modernizačných programov

26.04.2024 13:54

Premiér Robert Fico to uviedol po pracovnom stretnutí s podpredsedom vlády SR pre Plán obnovy a odolnosti a využívania eurofondov Petrom Kmecom.

laluna

Na svet sa občas treba pozrieť očami človeka, ktorý práve spadol z Mesiaca.(S.Radič)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 76
Celková čítanosť: 195578x
Priemerná čítanosť článkov: 2573x

Autor blogu