Spravodajstvo . . . alebo čo to vlastne je ?
4. marca 2012,
laluna,
Politika
TA3 vznikla pred 10-timi rokmi. Boli niečo ako čerstvý vetrík do nášho zatuchnutého novinárskeho prostredia. Previedli nás niekoľkými voľbami. Diskusie sa mi v porovnaní s ostatnými (dvoma) slovenskými televíziami zdali byť najvyváženejšie.
Ale čosi sa zmenilo. Už dlhšie mám pocit, že odkedy je šéfom TA3-ky Gučík, akoby ich obraz naberal krivé línie. Zvlášť to sledujem teraz, v období týchto volieb. Najnovšie ma až zarazila neobjektívne zostrihaná upútavka na Voľby 2012. V telke som ju videla už skutočne veľa krát. Započúvala som sa do slov jednotlivých „politikov“, vnímala som celý šot ako celok bez rozdielu. Bez ohľadu na to, kto mi je alebo nie je „blízky“. Nadobúdala som však stále silnejší pocit o tom, ako tendenčne je zostrihaný. Možno to bol aj zámer. Dala som si námahu a pripájam presný text tohto šotu :
___________________________________________________________________________(začiatok šotu)
Matovič (stojí za „kecpultom“ v budove NRSR, s transparentom v rukách) :
Ty by si mal ist prvý, ty debil. A prosím vás pekne sa tu nerozčulujte, lebo ja si naozaj stojím, že ten človek je debil.
„MÁME TO ZRÁTANÉ ?“
Radičová
To vážne ma idete vťahovať do týchto gorilích hier?
Dzurinda
Čistému je všetko čisté … to je taká biblická zásada. Ja som nevidel v tom pozvaní od pani Radičovej nič zlého.
„KTO VYHRÁ ?“
Figeľ
Tento biely tím mladých ľudí chce ísť po celom Slovensku ponúknuť cestu pre krajinu… (odseknutý vo vete…)
Fico
(…na Figeľa v sekunde nadväzuje Robo) …neťahajte prosím SMER – Sociálnu demokraciu do kauzy, ktorá je spojená s druhou Dzurindovou vládou.
„TO BUDETE POZERAŤ, AKO STE HLASOVALI“
Sulík
Niekoľkokrát som sa s pánom Kočnerom stretol, pretože bol pre mňa jedným zo zdrojov informácií z prostredia politiky.
„SLEDUJTE VOĽBY 2012“
____________________________________________________________________________(koniec šotu)
Našla som na Wikipédii :
Podprahové vnímanie je vnem, ktorý je podaný pod limitom uvedomelého zmyslového vnímania. Vnímajúca osoba vníma vnem, ale v danom okamžiku si ho neuvedomí. Podprahové vnímanie sa považuje za druh nevedomého vnímania. Podprahové vnímanie je možné spracovať iba cez elektromagnetický či mechanický signál – svetlo a zvuk. Nedávne štúdie dokazujú, že podprahové vnímanie môže ovplyvňovať budúce správanie osoby. Obsah signálu prejde osobe bez uvedomenia priamo do podvedomia.
Údajný princíp podprahového ovplyvňovania
Ľudský mozog so svojou obmedzenou kapacitou dokáže prijať len obmedzené množstvo informácií. Vedomie môže byť informáciami zahltené a v tej chvíli sa k slovu dostáva podvedomie, cez ktoré je možné menej kontrolovane s ľuďmi manipulovať.
Podprahové signály je možné využiť na :
-
nevedomé a manipulatívne zneužívanie vplyvu podprahových signálov na ľudskú psychiku zo strany iných
-
pozitívne (tiež nevedomé) ovplyvňovanie ľudskej psychiky zo strany iných
-
k dobrovoľnému a vedomému preprogramovávaniu tých častí svojej vlastnej mysle, ktorú inak nedokážeme podľa svojich predstáv ovplyvňovať
Odhalené podprahové manipulácie, týkajúce sa aj politiky :
-
Problematike sa rozporuplne venoval aj americký špecialista na reklamu James Vicary. Ten v roku 1957 oznámil , že prostredníctvom prístroja nazvaného tachioskop do projekcie filmu umiestnil zábery s nápismi „pi Coca-colu“ a „jedz popcorn“, a poukazoval na to, že sa zvýšil predaj týchto výrobkov. Neskôr, v roku 1962 Vicary svoje pôvodné tvrdenie o vkladaní motivačných záberov vyvrátil a priznal, že to bol len marketingový ťah. Taký istý experiment prevedený Henrym Linkom nepreukázal žiadny nárast predaja Coca-coly či popcornu. V dôsledku prvého experimentu ale vznikla široká diskusia o problematike podprahových signálov. Jeden z článkov z Saturday Review, autorom ktorého bol Norman Cousins, položil napr. spoločnosti otázku: „Ak týmto spôsobom je možné predať popcorn, potom je rovnakým spôsobom možné predať aj politikov a všetko ostatné?
-
V roku 1988 spôsobil pre odhalené využitie podprahového vnímania volebný škandál mediálny odborník Jean Montaldo, keď sa zistilo, že opakovane umiestnil do vysielania kanálu Anténne 2 podprahový snímok vtedajšieho prezidenta Mitteranda. I keď tieto praktiky odhalené boli a producent sa musel ospravedlniť, Mitterand voľby vyhral.
-
Podprahové vnímanie bolo preukázané v roku 2000, keď dvaja americkí senátori požiadali o prešetrenie spotov republikánskej strany, ktoré boli vysielané počas prezidentskej kampane. Zistilo sa, že v spotoch boli v určitých intervaloch volebné heslá prekrývané nepostrehnuteľnými nápismi RATS (Potkany) či BUREAUCRATS DECIDE! (Úradníci rozhodujú!).
Výskumy
Na overenie účinnosti podprahových informácií sa uskutočnilo viacero pokusov. Výsledky niektorých potvrdzovali účinnosť tejto metódy ovplyvňovania ľudského podvedomia a správania, no tieto neboli nikdy prevedené vedecky presne.
Seriózna lekárska veda nepopiera, že podprahové vnímanie existuje, no patrí do kapitoly málo prebádaných javov. Skutočnosť, že podprahové vnímanie ovplyvňuje naše reakcie, potvrzuje experiment, ktorý uskutočnil pražský neurológ Josef Faber: na obrazovke medzi zábermi premietal divákom slušné, ale tiež mimoriadne urážajúce oslovenia. Impulzy boli zmyslovo nepostrehnuteľné, a predsa diváci reagovali na neutrálne oslovenia pokojne a urážajúce slová u nich vyvolali neurovegetatívnu odpoveď (napr. zvýšený pulz).
_________________________________________________________________________________________________________________________________
Priam sugestívne sa vo vysielanom šote na TA3 podsúvajú týždne omieľané „pravdy a klamstvá“. Teraz je úplne jedno, z koho úst vychádzajú. Jednotliví politici sú v šote ukázaní tak, akou nálepkou boli a sú označovaní už mesiace.
Matovič je šašom od júna 2010 a ním aj ostane…
Radičová je v polohe političky a ženy, ktorá kladie furt nejaké blbé otázky a už nikto nemá nervy jej na ne odpovedať…
Dzurinda hovorí niečo ale vlastne nehovorí nič – vlastne tak ako vždy…
Figeľ jediný hovorí akože o nejakej ceste do budúcnosti…
Fico je nevinný a už ho radšej do ničoho nenamáčajte, lebo…
…a Sulík už do smrti bude musieť vysvetľovať a obhajovať samého seba…
Akoby to z obrazovky hovorilo : „Už máme víťaza, len vám to musíme dobre natlačiť do hláv, aby ste pri volebnej urne náhodou nezastrečkovali…“
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________